Každý dům má svá pravidla. A minulost


Co byste udělali, kdybyste v čerstvě pronajatém pokoji našli dopis na rozloučenou od muže, který tam podle majitelů nikdy nebydlel?

Britská spisovatelka a novinářka Dreda Say Mitchell je zkušenou autorkou krimi thrillerů, z nichž několik získalo prestižní ceny každoročně udílené kriminálním románům. Jedna z jejích povídek The Hotline dokonce vyšla ve sborníku jednoho z nejznámějších žánrových autorů, Lee Childa. V českém překladu zatím vyšla v nakladatelství Kalibr jediná kniha Mitchellové, která se od ostatních textů autorky trochu odchyluje, protože jde poprvé o čistokrevný psychologický thriller – Pokoj pro hosty (v originále Spare Room).

V centru dění je mladá žena jménem Lisa, která trpí psychickými problémy a je pronásledována pohnutou minulostí, na kterou si ale tak docela nepamatuje. Pak v nově pronajatém podkrovním pokoji objeví dopis na rozloučenou, podle kterého se měl předchozí obyvatel pokoje právě tam oběsit. Majitelé, přátelský pár, který ale zdá se taky leccos skrývá, však trvají na tom, že v pokoji před Lisou nikdo nikdy nebydlel. Což Lisa odmítá nechat jen tak a pátrá po pravdě i vlastní nejasné minulosti, která v sobě nese mnoho děsivých tajemství… 

Ukotvení v žánru psychologického thrilleru autorka zvládla bez větších zakopnutí, nápomocnou jí byla volba oblíbené žánrové berličky, a sice nespolehlivé vypravěčky. Lehce schizofrenní nádech, kterým Lisa pro čtenáře opřádá tok svých myšlenek a vzpomínek, vede k tomu, že jí chtě nechtě nemůže ve všem věřit. Co je skutečnost, co je výplod fantazie? Tápající po pravdě vás Mitchellová zanechá až do posledních řádků románu, perspektivu nespolehlivé vypravěčky totiž zvládla bravurně stejně jako postupné budování napětí a odkrývání stop – třebaže často falešných.

Nejen vypravěčka, i vedlejší postavy přispívají k vytváření specifické a tajemné atmosféry příběhu. Byť se některé mohou zpočátku zdát černobílé, autorka s každou kapitolou odkrývá další úroveň jejich charakterů, jejich strachy a minulost, což vytváří další rozměr příběhu, který z něj činí ještě komplikovanější skládačku.

Poněkud stereotypní bylo vnímání psychických problémů hlavní hrdinky jejím okolím, v tomto aspektu si mohla autorka s postavami ještě trochu vyhrát a zaměřit tím směrem víc pozornosti, klidně na úkor několika přehnaně dramatických a hůře uvěřitelných scén, bez nichž by se román koneckonců obešel, a možná by to bylo k dobru věci.

To však nemění nic na tom, že jde tak jako tak o knihu a autorku, která stojí za vaši pozornost.  V rámci thrillerů jde totiž o poměrně osvěžující text vybočující mimo řadu klasických témat, který je navíc napsaný stylem, jenž vás od první kapitoly chytí a nepustí.

 

Anna Musilová